چربی قهوه ای مانند محافظی در برابر دیابت نوع 2 عمل می کند

25 ژانویه 2021- محققان اعلام کردند افرادی که در بدن خود ذخیره ی چربی قهوه ای دارند، کمتر به بیماری های متابولیکی مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سکته مغزی مبتلا می شوند.

بر خلاف چربی سفید، که کالری اضافه را ذخیره می کند، چربی قهوه ای بافتی است که انرژی می سوزاند، اکنون یک تیم تحقیقاتی آمریکایی مزایای احتمالی آن را برای سلامتی بررسی کرده است.

انجام مطالعات مقیاس بزرگ در مورد چربی قهوه ای قبلاً تقریباً غیرممکن بود، زیرا بافت چربی قهوه ای فقط در اسکن PET، ظاهر می شود و اسکن PET هزینه ی بالایی دارد و از اشعه ی ایکس برای این اسکن استفاده می شود، بنابراین قرار دادن افراد در معرض اشعه برای مطالعه ی میزان بافت چربی قهوه ای ذخیر شده در بدن آنها، اخلاقی نیست.

با این حال، این نوع اسکن به طور معمول برای معاینات سرطان استفاده می شود و نویسنده اول تحقیق دکترTobias Becher ، می دانست که وقتی چربی قهوه ای در اسکنهای PET تشخیص داده می شود، رادیولوژیست ها همیشه آن را علامت گذاری می کنند تا با هیچ توموری اشتباه گرفته نشود.

دکتر Becher، مربی تحقیقات بالینی دانشگاه راکفلر، گفت: ما فهمیدیم که این اسکن ها می توانند یک منبع ارزشمند برای بررسی بافت چربی قهوه ای در مقیاس جمعیتی باشند.

محققان بیش از 130 هزار اسکن PET و چربی قهوه ای موجود در اسکنها را که تقریباً در 10 درصد از این افراد تایید شده بود، بررسی کردند.

تحقیقات بیشتر نشان داد که بیماریهای مزمن در بین افرادی که چربی قهوه ای در اسکن آنها تشخیص داده شده است، شیوع کمتری دارد. محققان گفتند در میان آنها، فقط 4.6٪ به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، در حالی که شیوع دیابت در میان افرادی که هیچ گونه چربی قهوه ای در اسکنهای آنها وجود نداشت 9.5٪ بود.

سطح کلسترول بالا در 18.9 درصداز کسانی که بافت چربی قهوه ای داشتند، گزارش شده بود، در مقایسه 22.2 درصد از افراد فاقد چربی قهوه ای دارای سطح کلسترول بالایی بودند.

پرفسور Paul Cohen، پزشک ارشد بیمارستان دانشگاه راکفلر و نویسنده ی این مطالعه، گفت: ما در حال بررسی این احتمال هستیم که نقش بافت چربی قهوه ای بیش از مصرف گلوکز و سوزاندن کالری است و شاید در واقع در سیگنال دهی هورمونی به سایر اندام ها شرکت می کند.

 یک سوال طبیعی که همه دارند این است: چه کاری می توانم انجام دهم تا چربی قهوه ای بیشتری در بدنم ایجاد و ذخیره گردد؟ ، ما هنوز پاسخ خوبی برای آن نداریم، اما این حوزه یک فضای هیجان انگیز برای دانشمندان بمنظور کشف اطلاعات بیشتر در این زمینه و پاسخ به سوال رایج فوق در سالهای آینده خواهد بود.این تیم اکنون قصد دارد نقش چربی قهوه ای و سایر مزایای سلامتی آن را بیشتر بررسی كند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jan/brown-fat-found-to-protect-against-type-2-diabetes.html